Ryba dobra na wszystko

Ryba dobra na wszystko! Dzięki wysokiej wartości odżywczej ryby mają bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Znajdziemy w nich bowiem pełnowartościowe białko o wysokiej przyswajalności, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę D oraz szereg składników mineralnych jak jod, selen, fluor, magnez, wapń.

Największy udział procentowy w mięsie ryb ma woda (57-82%). Tłuszcz stanowi 0,13-27%, białko 12-24% (najwięcej białka i tłuszczu mają ryby tłuste), a węglowodany marginalną wartość nie wyższą niż 1%.

Ryby – naturalne źródło kwasów Omega-3

Najistotniejszym składnikiem odżywczym w jaki bogate są ryby są kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Kwasy te wpływają korzystnie na układ krążenia chroniąc przed powstawaniem blaszki miażdżycowej, zmniejszają ryzyko arytmii serca, chronią przed zawałem serca, zmniejszają krzepliwość krwi, pobudzają do wytwarzania tlenku azotu rozszerzającego naczynia krwionośne, co ułatwia przepływ krwi i obniża ciśnienie. Sprzyjają zwiększaniu się poziomu „dobrego” cholesterolu HDL, jak również przywracaniu równowagi w stężeniu cholesterolu we krwi, obniżają ryzyko nowotworów, są istotne dla dobrego wyglądu skóry, włosów, paznokci, działają przeciwzapalnie co jest ważne dla osób cierpiących na zapalenie stawów. Kwasy omega są również niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego, odpornościowego, sprzyjają zwiększeniu produkcji serotoniny – hormonu dobrego nastroju.